دوشنبه, 02 مهر,1403

­

شنبه, 05 شهریور,1401

فلسفه ذكر مصيبت‏ امام حسین(ع) و اهل بیت علیهم السلام از دیدگاه شهید مطهری

فلسفه ذكر مصيبت‏ امام حسین(ع) و اهل بیت علیهم السلام از دیدگاه شهید مطهری

­

🔹من هيچ وقت اصرار ندارم كه در هر سخنرانى لزوماً ذكر مصيبت كنم.­

اگر سخن رسيد به جايى كه ببينم ذكر مصيبت كردن، به خودم تحميل كردن است و بايد از جايى به جاى ديگر بروم، نمى ‏گويم.

­🔸ولى اكثر، خصوصاً در ايام مصيبت، و لو بطور اشاره هم شده است ذكر مصيبت مى كنم.

­🔹جوانى از من پرسيد كه آيا اين كار ضرورتى يا حسنى دارد يا نه؟

­اگر بناست مكتب امام حسين عليه السلام احيا بشود، آيا ذكر مصيبت امام حسين هم ضرورتى دارد؟

­🔸گفتم بله، دستورى است كه ائمه اطهار به ما داده‏ اند و اين دستور فلسفه‏ اى دارد و آن اينكه :

هر مكتبى اگر چاشنيى از عاطفه نداشته باشد و صرفاً مكتب و فلسفه و فكر باشد، آن‏قدرها در روحها نفوذ ندارد و شانس بقا ندارد،

­🔹ولى اگر يك مكتب چاشنی از عاطفه داشته باشد، اين عاطفه به آن حرارت مى‏ دهد. معنا و فلسفه يك مكتب، آن مكتب را روشن مى‏ كند، به آن مكتب منطق مى ‏دهد، آن مكتب را منطقى مى ‏كند.

­🔸بدون شك مكتب امام حسين منطق و فلسفه دارد، درس است و بايد آموخت.

­🔹اما اگر ما دائماً اين مكتب را صرفاً به صورت يك مكتب فكرى بازگو كنيم حرارت و جوشش گرفته مى ‏شود و اساساً كهنه مى‏ گردد.

🔸اين نظر، بسيار نظر بزرگ و عميقانه‏ اى بوده است، يك دورانديشى فوق ‏العاده عجيب و معصومانه‏ اى بوده است كه گفته‏ اند براى هميشه اين چاشنى‏ را از دست ندهيد؛

­🔹چاشنى‏ عاطفه، ذكر مصيبت حسين بن على عليه السلام يا امير المؤمنين يا امام حسن يا ائمه ديگر و يا حضرت زهرا (سلام اللَّه عليها).

­🔹 اين چاشنى‏ عاطفه را ما حفظ و نگهدارى كنيم🔹

📙مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏۱۶ ،ص۵۷

┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان