یکشنبه, 01 مهر,1403

­

دوشنبه, 11 اسفند,1399

قانون جذب و عرفان دروغین

قانون جذب و عرفان دروغین

یکی از افرادی که تاکید زیادی بر قانون جذب دارد وین دایر است وی در کتاب راز /قانون_جذب چنین می نویسد: «انسان هر چه را می‌خواهد در اختیار دارد؛فقط باید این نکته را بداند که چه می‌خواهدو بعد آن را به ذهنش وارد کند و تکرار نماید تا به آن دست یابد... .

برخی فرضیه های بی اساس با ظاهر­ علمی از جمله #قانون_جذب از آنجا که مفاهیمی جذاب و دلخواه بشر را دارد با استقبال مواجه شده است. چرا که طبیعی است هر انسانی دوست داشته باشد با مثبت اندیشی مشکلاتش حل شود و استقبال مردم از این به اصطلاح قانون، موجب شده بسیاری از سودجویان با سوءاستفاده اقدام به برگزاری کلاس و فروش بسته‌های آموزشی با قیمت گزاف بکنند.

و مدتی ست جریانی درصدد است این قانون را اسلامیزه کند و شاهد انتشار کتاب‌هایی از جمله «مثبت‌اندیشی از منظر قرآن کریم» یا «کسب و کار و کارآفرینی از دیدگاه اسلام و اهل بیت» وکلاس های موفقیت در تحصیل و­ ازدواج و.... هستیم.

لذا ذکر چند نکته ی چالشی به اختصار ضروری ست:

1- طبق این قانون آنگاه که چیزی را طلب کنی،­به آن خواهی رسید. طبق داستان راز، اگر هم از خدایی نام برده می شود،­ خدایی است که تحت فرمان انسان است زیرا­ خودِ انسان، خالق آرزوهای خویش می‌باشد. در چنین جریانی شاهد­انسان‌هایی طلبکار خواهیم بود و خضوع و خشوع بنده نسبت به خدا و رابطه‌ عبد و مولایی، معنا نخواهد­داشت».

2- رهبران قانون جذب، خواست انسان­و جذب از کائنات را اصل و اساس در رسیدن به اهداف می‌دانند...؛ اما برطبق­ آیات و روایات، خواست و ارادۀ خدا در هر دو عالم حکم‌فرما بوده است (و ان شاءالله...) (..و عسی ان تحبوا شیئا و هو شرّلکم...). و آن مقدار خواستۀ انسان که به آن می‌رسد نیز به ارادۀ خدا و به ‌واسطۀ تلاش اوست، نه به دلیل تجسم و تصورش و تمرکز و مدد از کائنات..

3-­ و نیز در دعای اسلامی برخلاف ادعای قانون جذب، آدمی خدا را عطاکننده می‌داند، نه اینکه ذهن و باور خود را معطی بداند. و نیز هدف از دعا فقط خواستن حاجت نیست، بلکه هدف اصلی، اظهار فقر و مسکنت و بندگی به درگاه خداست.

4-توسل به اهل بیت ع به عنوان واسطه فیض دریافت رحمت الهی نیز از ارکان معارف اسلام است که با ترویج انسان محوری و خود خواستن دیگر مجالی برای اقتدا به آنان نمی ماند و انسان از این منابع فیض محروم می گردد.

و همچنین نذر ،صدقه و... و معارفی از این دست­محلی از توجه ندارند... اگر هم اینها در پروژه اسلامیزه کردن قانون جذب قرار گیرند صرفا در خدمت امیال هستند.

5-بسیاری از فیزیک دانان جهان منتقد ادعای قانون جذب هستند از جمله: پروفسور رندل در کتاب «کوبیدن در بهشت می گوید «خیلی نگران کننده است که نویسنده کتاب راز که تحصیلات فیزیک ندارد مدعی ست مطالب بسیار پیچیده فیزیک و کوانتوم را­می‌فهمد، و از آن نگران‌کننده‌تر اینکه بدون دانش کافی در مورد این موضوعات می‌نویسد و افرادی آن را باور می کنند.... »

و در آخر جای سوال است که اگر مثبت اندیشی در داستان قانون جذب بهترین راه حل برای خوشبختی ست چرا ترویج دهندگان آن برای کلاس های خود هزینه های هنگفت دریافت می کنند؟و چرا با فرمول خود پولدار نمی شوند⁉️⁉️

منبع: شریفی‌دوست، حمزه،‌ کاوشی در معنویت‌های نوظهور، نشر معارف، ص319 و کتاب قانون جذب و اسلام، ص148.

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان