یکشنبه, 01 مهر,1403

­

شنبه, 02 اردیبهشت,1402

لبیـک بـه فـرمـان مـربـی (حجرات/10)

لبیـک بـه فـرمـان مـربـی (حجرات/10)

تربیت در قرآن­­ ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­بیاد استاد طاهائی (رحمه الله) مدرسه علمیه نرجس (علیها السلام)­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ 1401/12/2

بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله العظیم

«إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَه فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ»­( حجرات/۱۰)

همانا اهل ایمان با هم برادرند پس بین برادرانتان آشتی برقرار کنید و تقوای خدا را پیشه سازید، باشد که مشمول رحمت شوید.­­­­­­­­­­­­

­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ ­­­­­­

لبیـک بـه فـرمـان مـربـی

یکی از مقاصد بزرگ انبیاء عظام که وسیله پیشرفت و تشکیل جامعه‌ی با سعادت را مهیا می‌کند توحید کلمه و توحید عقیده است. برای این مقصد بزرگ خداوند اتحاد همت‌ها و الفت و اُخوت و صداقت قلبی وصفای باطنی و ظاهری افراد جامعه و نوع بشر را پیشنهاد داده است. مسلمانان وظیفه دارند در مورد دوستی، نیکویی به یکدیگر، وحدت ، اُخوت و آنچه که موجب ازدیاد این معانی شود و محبوب مربی می‌باشد، اهتمام ورزندو از هرآنچه که عقد اُخوت را از بین برده و موجب کینه و حسادت و بغض و عداوت شده و تفرقه بین جامعه ایمانی بیندازد دوری جویند.مسئله آنقدر حائز اهمیت است که اگر فردی نتواند" عقد اُخوت" را حفظ کند و خدای نخواسته خلاف این امر الهی رفتار کرده باشد باید از آن توبه نماید و در صورت امکان طلب رضایت و حلیت­ نماید و ترک این گناه را کرده تا ریشه صداقت ­و وحدت را در قلب خود کشت نموده و از اعضای صالح جامعه دینی به شمار آید .

باید دانست که جمله" إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَه " قانونی را در بین مسلمانان تشریع می‌کند و نسبتی را برقرار می‌سازد که قبلاً نبوده است. اینکه عقل آدمی بتواند بر یک مسئله اعتباری که دارای حقیقت نبوده آثار حقیقی بار کرده و فرض کند که به خاطر مصلحتی باید افراد جامعه را نسبت برادری برای آنها­ لحاظ نماید بسیار دشوار است. هضم این مسئله در برادری طبیعی خیلی راحت‌تر است از برادری دینی که به اعتبار دستورمربی آمده است. و اهل بیت معصومین علیهم السلام در روایت‌ها بر این مسئله تصریح کرده‌اند .

از جمله امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: مؤمن برادر مؤمن و چشم او و راهنمای اوست ،به او خیانت نمی‌کند، ستم بر او روا نمی‌دارد و او را فریب نمی‌دهد، اگر وعده به او داد،خلف وعده نمی‌کند.

نکته اول: ­به نظر برخی از مفسران برای فهم آیه دهم از سوره مبارکه حجرات باید به محتوای آیه نهم دقت نمود آنجا که خداوند می‌فرماید: اقتضای ایمان دوری از نزاع و برخورد میان مؤمنان است اما مؤمنان معصوم نیستند و چه بسا خطایی از آنها سربزند که موجب بروز درگیری میان آنان شود، باید آماده بود تا در صورت بروز چنین برخوردهایی زمان خاموش کردن آتش فتنه حق مظلوم پایمال نشود و چنان با ظالم برخورد شود­که دیگر تجاوزی تکرار نگردد .

آیه نهم به صراحت خداوند امر می‌کند که اگر دو گروه از مؤمنان به نظام و جنگ پرداختن میان آنها صلح و آشتی برقرار کنید و اگر یکی از دو گروه بر دیگری تجاوز کرد با متجاوز بجنگید تا به فرمان خدا برگردند.

­"وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَى الْأُخْرى‏ فَقاتِلُوا الَّتي‏ تَبْغي‏ حَتَّى تَفي‏ءَ إِلى‏ أَمْرِ اللَّهِ فَإِنْ فاءَتْ فَأَصْلِحُوا ­…"

به دنبال این حکم خداوند در آیه محل بحث ارتباط بین مؤمنین را در ارتباط اُخوت و برادری منحصرمی‌نماید و می‌فرماید:" إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَه " یعنی روابط در جامعه دینی باید بر محور برادری و سرشار از محبت باشد.

نکته دوم:­ برای عدم التزام به حکم این آیه شریفه و پذیرش اُخوت اسلامی در جامعه دینی گاهی این توجیه شنیده می‌شود که می‌گویند اینکه مؤمن نیست یعنی ابتدا حکم به نبود ایمان در فرد کرده و سپس امر خداوند متعال را نادیده می‌گیرند ! باید به این نکته توجه داشت که مراد از ایمان­ و مؤمن همان اسلام ظاهری و گفتن شهادتین است . باید متوجه بود زمانی که این آیه نازل شد در جامعه علاوه بر مسلمانان معتقد ،افراد منافق­هم بودند که صرفاً ایمان ظاهری داشتند ، در همان شرایط خداوند این آیه شریفه را نازل کرد طوایف مختلف­ مسلمانان و همه ، مؤمن به خدا و پیامبرصلی الله علیه وآله هستند،حکم برادری برای آنها جاری است و همانطور که برادر با برادر نظر محبت دارد همه قشرها باید­ با هم این نظر را داشته باشند .

در واقع قرآن، مسلمانان را یک خانواده بزرگ می‌داند این حکم بزرگ اجتماعی نتایج بسیار بزرگی هم در بر دارد و موجب جریان رحمت در جامعه می‌شود.

نکته سوم: ­اسلام به صلح و صفا و زندگی مسالمت‌آمیز و شیرین توجه دارد. در قرآن واژه های (صلح) -

"وَ الصُّلْحُ خَيْر"­ (نسا/ ۱۲۸ ) و ( اصلاح )­ "وَ أَصْلِحُوا ذاتَ بَيْنِكُمْ "­­ (انفال/۱) به کار رفته است.

­اگر گفته شود. به طورمسلم اصلاح کردن نیاز به روش و شیوه ویژه خود دارد.وما از فوت و فن آن بی‌خبریم در پاسخ می‌گوییم علی علیه السلام می‌فرمایند:" َ اجْعَلْ‏ نَفْسَكَ‏ مِيزَاناً فِيمَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ غَيْرِكَ وَأَحِبَّ لِغَيْرِكَ

مَا تُحِبُّ لِنَفْسِكَ وَ اكْرَهْ لَهُ مَا تَكْرَهُ لَهَا لَا تَظْلِمْ كَمَا لَا تُحِبُّ أَنْ تُظْلَمَ وَ أَحْسِنْ كَمَا تُحِبُّ أَنْ يُحْسَ إِلَيْكَ...­ ­ ­(نهج‌البلاغه، نامه/ ۳۱ )­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ ­ ­این ترازو و میزان در درون همه ما وجود دارد و چون صلح و صفا و صمیمیت را دوست داریم ­بنابراین -می‌دانیم چگونه باید زمینه و شرایط آن را مهیا کنیم !

خوب است برای ایجاد انگیزه به خودمان یادآور شویم که اصلاح و آشتی دادن سبب دریافت بخشودگی و و رحمت از جانب خداوند شمرده شده است. چنانچه در سوره نسا آیه ۱۲۹ می‌خوانیم " إِنْ تُصْلِحُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كانَ غَفُوراً رَحيماً " به تصریح امام خمینی رحمه‌الله علیه مؤمنان در رعایت برادری امتحان می‌شوند و ابلیس که در صراط مستقیم الهی در کمین نشسته است منع از پیمایش این راه دارد.

­

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان