یکشنبه, 01 مهر,1403

­

پنجشنبه, 16 آذر,1402

لـذت استـجابـت دعـا(طور/ 17 تا19)

لـذت استـجابـت دعـا(طور/ 17 تا19)

­­­­­­­­­­تربیت در قرآن­­ ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­بیاد استاد طاهائی (رحمه الله) مدرسه علمیه نرجس (علیها السلام)­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ 1402/09/14

بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله العظیم:

­

«إِنَّ الْمُتَّقينَ في‏ جَنَّاتٍ وَ نَعيمٍ»؛ همانا پرهیزکاران در باغها ( ی بهشت) و نعمت فراوان هستند.

«فاكِهينَ بِما آتاهُمْ رَبُّهُمْ وَ وَقاهُمْ رَبُّهُمْ عَذابَ الْجَحيمِ»؛ به آنچه پروردگارشان به آنان داده، شاد و مسرورند و پروردگارشان آنان را از عذاب دوزخ حفظ کرده است.

«كُلُوا وَ اشْرَبُوا هَنيئاً بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ»؛( به آنان خطاب می‌شود) به خاطر اعمالی که انجام می‌دادید گوارا بخورید و بیاشامید.­ ( طور 17 تا19 )

­

لـذت استـجابـت دعـا

مجموعه‌ای از آیات قرآن کریم پیرامون هشدار سختی جهنم و حفظ از آتش دوزخ سخن می‌گوید مرور این مجموعه آیات در بحث فعلی ضرورت دارد از آن جهت که ناظر به عملکرد دنیای این افراد ( متقین) است.
خداوند در سوره تحریم آیه /۶ ضمن خطاب مؤمنان آنان را دعوت می‌کند که خودشان و خانواده‌شان را از آتش جهنم رهایی بخشند" يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْليكُمْ ناراً ..."
درمشاهده سبک زندگی متداول ما در نیم قرن اخیر باید گفت لبیک به این امر الهی این گونه شده است که اکثریت والدین در آموزش نماز به فرزندان خود اهتمام ورزیده و گویا در راستای لبیک به این امر الهی ذکر قنوت را آیه شریفه بقره/201" رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَه وَ فِي الْآخِرَه حَسَنَه وَ قِنا عَذابَ النَّار" قرار دادند
در طول زمان تعدادی از افراد علاوه بر آیه فوق با روش یاد خدا و تفکر در آیات الهی دغدغه معاد و قیامت را در خود زنده نگه داشته، با بیان دیگری از خداوند متعال تقاضای حفاظت از آتش را داشتند( آل‌عمران۱۹۲)
­" الَّذينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلى‏ جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ في‏ خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما -خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النَّار"
و هم‌چنین به گواهی آیه ۱۶/آل‌عمران با اقرار به ایمان و استمرار استغفارهای سحرگاهی به دنبال راه نجات هستند" الَّذينَ يَقُولُونَ رَبَّنا إِنَّنا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ قِنا عَذابَ النَّارِ "
قدم‌های مؤمنانه این افراد سبب می‌شود که مشمول دعای فرشتگان گردند آنجا که قرآن کریم در سوره غافر7 گزارش می‌دهد "... فَاغْفِرْ لِلَّذينَ تابُوا وَ اتَّبَعُوا سَبيلَكَ وَ قِهِمْ عَذابَ الْجَحيمِ"
اعمال خالصانه این افراد که با محبت به پروردگارشان ممزوج گردیده سعادت دیگری را برایشان رقم می‌زند

و آن هم رسیدن به مقام متقین است، به طوری که وقتی به رستاخیز می‌رسند در کنار لذت‌های فراوان بهشتی طعم شیرین استجابت دعا را می‌یابند"­ وَ وَقاهُمْ رَبُّهُمْ عَذابَ الْجَحيمِ " یعنی آنچه از ابتدا دغدغه‌یشان بوده

حل شده است.

نکته اول: خداوند متعال پس از تهدید کسانی که انکار آیات الهی نمودند و تابع هوای نفسانی گردیدند وعمر خود را در لهو و لعب گذرانیدند به پرهیزکاران وکسانی که از پیروی شیطان خودداری کرده ومطیع رسولان

الهی گردیده‌اند می‌پردازد ، در واقع ذات باری‌تعالی در مقابل گروه تکذیب کننده و نافرمان از « متقین » یاد می‌کند.کاربست این عنوان (پرهیزگاران) به جای (مؤمنین) علاوه بر جنبه‌ی ایمان ،عمل صالح را نیز پوشش می‌دهد.در مسأله شناخت این گروه باید گفت افرادی متعهد و مسئولیت پذیر بوده، روحیه حق جویی و حق طلبی را داشته و هدایت قرآن را می‌پذیرند.می‌فرماید: برای اهل بهشت ، انواع باغ‌ها و نعمت‌ها فراهم است . "إِنَّ الْمُتَّقينَ في‏ جَنَّاتٍ وَ نَعيمٍ "
جمع آوردن کلمه "جَنَّاتٍ" و " نَعيمٍ" دلالت بر فراوانی می‌کند.

نکته دوم: گاهی اوقات در دنیای مادی انسان‌ها از نعمت‌های الهی کامیاب نمی‌شوند و آثاری در زندگی آنها دیده نمی‌شود اما قانون بهشت متفاوت است خداوند از تاثیر نعمت‌های بزرگ بر روحیه بهشتیان خبر داده -می‌فرماید:آنها از آنچه پروردگارشان به آنان داده شادمان هستند و سخنان شیرین و دلپذیر در این باره می‌گویند « فاکهین » فکه در این آیه به دو معنا می‌تواند باشد:

الف) " فاکهه" به معنای هرنوع میوه است.
ب) " فکاهه" ­گفتگوهای صاحبان اُنس .

دراین جا می‌توان هر دو معنا را لحاظ کرد و تصویر زیبای مجلس آنها را احساس نمود .گویا نهایت لطف پروردگار به متقیان در این عبارات موج میزند.
آری نعمت‌ها،زمانی لذت بخش هستند که با نهایت محبت عنایت شود" بِما آتاهُمْ رَبُّهُمْ "درکنارش دغدغه‌ای نیست چون خداوند متعال به آنان اطمینان خاطر می‌دهد که از عذاب دوزخ خبری نیست!

" وَ وَقاهُمْ رَبُّهُمْ عَذابَ الْجَحيمِ"

نکته سوم: آزادی و تکریم ، لذت نعمت را بیشتر می‌کند زیرا بهشتیان در خوردن و آشامیدن محدودیت ندارند

" كُلُوا وَ اشْرَبُوا "
در ادامه می‌فرماید: " هَنيئاً" اشاره به این که خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های بهشتی هیچگونه عوارض نا مطلوبی را به دنبال ندارد.پایان آیه خداوند می‌فرماید: اینها به خاطر اعمالی است که انجام می‌دادید "بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ "جالب است آیات ۱۶ و ۱۹ که مربوط به کیفر و پاداش دوزخیان و بهشتیان است ، بسیار شبیه یکدیگرند با اندک تفاوت
در مورد دوزخیان آمده است "... إِنَّما تُجْزَوْنَ ما كُنْتُمْ تَعْمَلُون‏" ۱۶/طور
ولی در مورد بهشتیان "هَنيئاً بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُون‏"کیفر جهنم ها به میزان عمل آنها است نه بیشتر ، بخصوص که با کلمه « إِنَّما » آمده است یعنی کیفر عمل شما عین عمل شماست ولی پاداش بهشتیان همه لطف و فضل است.

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان