یکشنبه, 01 مهر,1403

­

ﺳﻪشنبه, 17 اسفند,1395

محـبت و لطـف مـربـی ( سوره نمل آیه 71 تا 74 )

محـبت و لطـف مـربـی ( سوره نمل آیه 71 تا 74 )

تربیت در قرآن­­­­ به یاد استاد طاهائی (رحمه الله)­­ مدرسه علمیه نرجس (علیهاالسلام)­­­­ 95/12/17

­

بِسم الّلهِ الرحمنِ الرحیم

­

قال الله العظیم:

وَ يَقُولُونَ مَتى‏ هذَا الْوَعْدُ إِنْ كُنْتُمْ صادِقينَ ­­­­­­(71تا74 نمل)

و می‌گویند:اگر راست می‌گویید، این وعده (عذاب دنیا یا قیامت)کی‌خواهد بود؟­­­­­­­­­­­­­­­

قُلْ عَسى‏ أَنْ يَكُونَ رَدِفَ لَكُمْ بَعْضُ الَّذي تَسْتَعْجِلُونَ

بگو:چه بسا بخشی از آن عذابی را که با شتاب می‌خواهید ،در پی شما باشد.

وَ إِنَّ رَبَّكَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَ لَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لا يَشْكُرُونَ

و البته پروردگار تو بر (این)مردم دارای بخشش است لکن بیشترشان شکرگزار نیستند.

وَ إِنَّ رَبَّكَ لَيَعْلَمُ ما تُكِنُّ صُدُورُهُمْ وَ ما يُعْلِنُونَ ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­

والبته پروردگارت،آنچه را درسینه‌هایشان پنهان دارندوآنچه را آشکار می‌نمایند، (به خوبی) می‌داند.

محـبت و لطـف مـربـی

نکات مورد توجه آیات :

یکی از شیوه‌های تربیت که نشانه‌ی لطف و محبت الهی است تاخیر درکیفر است.در حالی که کفار برای مشاهده‌ی عذاب و مجازات الهی شتابی همراه با مسخره کردن دارند ودر این چنین شرایطی پروردگار مهربان با فضل و رحمتش به آنان فرصت می‌دهد تا برای اصلاح خویش و جبران گذشته باز گردند!

نکته اول : پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله از انکار مخالفان بشدت رنج می‌برد و براستی دلش برای آنها می‌سوخت بطوری که خداوند پیامبر صلی الله علیه و آله راتسلی داده ومی‌فرماید:

"وَ لا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَ لا تَكُنْ في‏ ضَيْقٍ مِمَّا يَمْكُرُونَ "­­­­­­ (70نمل)

­رسول‌الله عاشق بیداری و هدایت آنان بوده درحالی که همواره با توطئه‌ی آنها مواجه می‌شدند.

­­منکران لجوج بجای اینکه از هشدارهای پیامبر دلسوز و مهربان پند و اندرز گیرند در مقام استهزاء برآمده می‌گویند:اگر راست می‌گوید این وعده عذاب الهی،کی واقع خواهد داشت؟

"وَ يَقُولُونَ مَتى‏ هذَا الْوَعْدُ إِنْ كُنْتُمْ صادِقينَ"

ظاهراً مراد "بوعد"وعده به عذاب مجازات است،اعم از عذاب دنیا و آخرت.

نکته دوم : در ادامه قرآن به پاسخ این گفتار سخریه آمیز با لحنی کاملاً واقع بینانه پرداخته می‌گوید: به آنها بگو شاید بعضی از آنچه را عجله می‌کنید نزدیک و درکنار شما باشد" قُلْ عَسى‏ أَنْ يَكُونَ رَدِفَ لَكُمْ بَعْضُ الَّذي تَسْتَعْجِلُونَ "

چرا عجله می کنید؟چرا مجازات الهی را کوچک می شمرید؟احتمال بدهید به خاطر همین سخنانتان قهر وغضب خدا بر سرشما سایه افکنده باشد.

­" رَدِفَ "از ماده"ردف"بر وزن حرف به معنی قرار گرفتن چیزی پشت سر چیزی است.لذا در مورد افراد و اشیایی که پشت سر یکدیگر قرار می‌گیرند این کلمه به کار می رود .

ممکن است مراد از مجازات، عذاب عمومی نظیر اقوام پیشین باشد که سرانجام به خاطر وجود پیامبر"رحمه للعالمین"دفع شدوآیه 33سوره انفال شاهد برآنست "وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فيهِمْ"

نکته سوم : سپس به بیان این واقعیت می پردازد که اگر خداوند در مجازات شما عجله نمی‌کند، به خاطر فضل و رحمتش بر شما است. تا برای اصلاح خویش و جبران گذشته به قدر کافی مهلت داشته باشید می گوید: پروردگار تو نسبت به همه مردم فضل و رحمت دارد ولی اکثر آنها شکرگزار نیستند.

"وَ إِنَّ رَبَّكَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَ لَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لا يَشْكُرُونَ"

این افراد استحقاق عذاب را دارند ولی پروردگار با آنان به فضل خود رفتار کرده و اینان باید شکر همین (عدم مجازات)راهم بجا آورند اما بجا نیاورده بلکه عجله درعذاب را می‌خواهند.

نکته چهارم: اگر تصور می‌کنند تاخیر مجازات آنها به خاطرآن است که خداوند از نیات سوء و اندیشه‌های زشتی که در سر می‌پرورانند بی خبر است، اشتباه بزرگی است چرا که پروردگار توآنچه را در سینه‌هایشان پنهان می‌دارند و آنچه را آشکار می‌کنند به خوبی می‌داند."وَ إِنَّ رَبَّكَ لَيَعْلَمُ ما تُكِنُّ صُدُورُهُمْ وَ ما يُعْلِنُونَ"

"تكِنُّ"از ماده "کن"بر وزن جن به چیزی گفته می شود که اشیاءرا در آن محفوظ و مستور می‌دارند و -منظور در این جا رازها و اندیشه ها و توطئه هایی است که کفار در دل پنهان می داشتند.

او به همان اندازه از خفایای درونشان آگاه است که از اعمال برون و اصولاً پنهان و آشکار و غیب وشهود برای خداوند یکسان است.

در این جا علم خداوند به اسرار درون دلها "ما تُكِنُّ صُدُورُهُمْ" مقدم بر علم به افعال برون­ "وَ ما يُعْلِنُونَ" ذکر شده است چرا؟

این به خاطر اهمیت نیت و اراده است و نیز ممکن است بدین جهت باشد ،که افعال برون از نیات نهفته‌ی درون سرچشمه می‌گیرد .

­

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان