یکشنبه, 01 مهر,1403

­

ﺳﻪشنبه, 28 شهریور,1396

معرفی یک روش تربیتی (جدال احسن) (سوره عنکبوت آیه 46)

معرفی یک روش تربیتی (جدال احسن) (سوره عنکبوت آیه 46)

تربیت در قرآن­­­­­­­­­­­­­­­ ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­به یاد استاد طاهائی (رحمه الله)­­ ­­­­­­­­­­­­­­­­­­مدرسه علمیه نرجس (علیهاالسلام) ­­­ 96/06/28

­

­

بِسم الّلهِ الرحمنِ الرحیم

قال الله العظیم :

­وَ لا تُجادِلُوا أَهْلَ الْكِتابِ إِلاَّ بِالَّتي‏ هِيَ أَحْسَنُ إِلاَّ الَّذينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ وَ قُولُوا آمَنَّا بِالَّذي أُنْزِلَ إِلَيْنا وَ أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ وَ إِلهُنا وَ إِلهُكُمْ واحِدٌ وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ­ ­(عنکبوت46)

بااهل کتاب جز به روشی که از همه نیکوتر است مجادله نکنید، مگر کسانی که از آنها مرتکب ظلم و ستم شدند ، و به آنها بگویید ما به تمام آنچه از سوی خدا بر ما و شما نازل شده ایمان داریم، معبود ما و شما یکی و در برابر او تسلیم هستیم.

­

­

معرفی یک روش تربیتی (جدال احسن)

نکات مورد توجه آیه: ­

در تعریف تربیت گفته‌‌اند: انتخاب رفتاروگفتار مناسب، ایجاد شرایط و عوامل لازم و کمک به شخص مورد تربیت تا بتواند استعداد‌ها ی نهفته‌اش را در تمام ابعاد وجود و به طور هماهنگ پرورش داده،شکوفا سازد و تدریجاً به سوی -هدف و کمال مطلوب حرکت کند.

درآیه فوق قران کریم توصیه می‌نماید که پس از شناسایی مخاطب و انتخاب روش مناسب،گفتگوی با طرف مقابل را ­با جدال احسن به کار بگیرید.

نکته اول :بعد از آنکه در جمله‌ی "اتْلُ ما أُوحِيَ إِلَيْك‏" خداوندرسول خدا صلی الله علیه و آله را مامور کرد تا از طریق تلاوت قران دعوت و تبلیغ کند اینک در جمله مورد بحث کیفیت دعوت را بیان می‌کند.

پیامبراکرم صلی الله علیه و آله ­با بت پرستان لجوج و جاهل به مقتضای حالشان با منطقی تند­ سخن می‌گفت و معبودانشان را سست‌تر از تارهای عنکبوت معرفی می‌کرد. اما برخورد با اهل کتاب باید به صورت ملایم‌تر باشد، به دلیل اینکه آنها حداقل بخشی از دستورهای انبیاء و کتب آسمانی را شنیده بودند و آمادگی بیشتری برای برخورد منطقی داشتند که با هر کس باید به میزان عقل و دانش و اخلاقش سخن گفت.

­نخست می‌فرماید:با اهل کتاب جز به روشی که از همه بهتر است مجادله نکنید"وَ لا تُجادِلُوا أَهْلَ الْكِتابِ إِلاَّ -بِالَّتي‏ هِيَ أَحْسَنُ"

" تُجادِلُوا"از ماده "جدال " در اصل به معنی تابیدن طناب و محکم کردن آن است. این واژه در مورد ساختمان محکم و مانند آن به کار می‌رود.

هنگامی که دو نفر به بحث می پردازند و در حقیقت هر کدام می خواهد دیگری را از عقیده اش بپیچاند به این کار- مجادله‌ گفته می شود.

مجادله وقتی نیکو به شمار می‌رود که با درشت خویی وطعنه و اهانت همراه نباشد .و این به خاطر آن است که هدف از بحث و مجادله برتری جویی و تفوق طلبی و شرمنده ساختن طرف مقابل نیست، بلکه هدف تاثیر کلام و نفوذ سخن در اعماق روح شخص مقابل است.

مجادله کننده ­ومخاطب بایداز نظر فکر با یکدیگر نزدیک باشند، به این معنا که هر دو علاقمند به روشن شدن حق بوده و در نتیجه هر دو با کمک یکدیگر حق را روشن سازند و لجاجت و عناد بخرج ندهند.

نکته دوم :هر قانونی استثنایی هم دارد، از جمله همین اصل کلی در بحث و مجادله اسلامی.

­در مواردی ممکن است رعایت ­شرایط جدال احسن حمل بر ضعف و زبونی شود و یا طرف مقابل آن چنان مست و مغرور باشد که این طرز برخورد انسانی بر جرات و جسارتش بیفزاید لذا در ادامه آیه به صورت یک استثناء می‌فرماید: مگر کسانی از آنها که مرتکب ظلم وستم شدند. " إِلاَّ الَّذينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ"

*همان‌ها که برخود و دیگران ظلم کردند و بسیاری از آیات الهی را کتمان نمودند تا مردم به اوصاف پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله آشنا نشوند.

*آنها که ظلم کردند و فرمان های الهی را در آنجا که بر خلاف منافعشان بود زیر پاگذاردند.

*آنها که ظلم کردند و به جای بحث منطقی دست به شمشیر برده و متوسل به زور شدند وبه شیطنت و توطئه چینی پرداختند.­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ ­

­

نکته سوم : درآخر آیه یکی از مصداق های روشن مجادله به احسن را که می تواند الگوی زنده‌ای برای این بحث باشد به میان آورده می‌فرماید: بگویید ما به تمام آنچه از سوی خدا بر ما و شما نازل شده است ایمان داریم معبود ما و شما یکی است و در برابر او تسلیم هستیم ."وَ قُولُوا آمَنَّا بِالَّذي أُنْزِلَ إِلَيْنا وَ أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ وَ إِلهُنا وَ إِلهُكُمْ واحِدٌ وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ "

­این جملات زیبا و تاکید بر مشترکات و اینکه همه ایمان به خدای واحد داریم نشان از حذف همه‌ی تعصب ها می‌دهد و تسلیم بی قید و شرط در برابر "الله"

این نمونه ای از "مجادله به احسن"است که هر کس بشنود مجذوب آن می شود و نشان می دهد اسلام گروه گرا و تفرقه طلب نیست.

نمونه های این بحث در قران فراوان است از جمله موردی که امام صادق علیه السلام در حدیثی به آن اشاره کرده و می‌فرمایند: مجادله به احسن مانند مطلبی است که در سوره یس در مورد منکران معادآمده است.­­­­­­­­­­­

وَ ضَرَبَ لَنا مَثَلاً وَ نَسِيَ خَلْقَهُ قالَ مَنْ يُحْيِ الْعِظامَ وَ هِيَ رَميمٌ

شخصی از آن روی که آفرینش خودرا فراموش کرده بود استخوان پوسیده ای را مثل آورد وگفت چه کسی این -استخوانها رادرحالی که پوسیده اند زنده خواهد کرد.

قُلْ يُحْييهَا الَّذي أَنْشَأَها أَوَّلَ مَرَّه وَ هُوَ بِكُلِّ خَلْقٍ عَليمٌ­­­­ ­­(78و79 )

ای پیامبر بگو همان کسی که نخستین بار استخوانها را پدید آورد زنده می کند او به هر آفریده ای داناست.

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان