یکشنبه, 01 مهر,1403

­

دوشنبه, 21 بهمن,1398

منطق عملی ائمّه (علیهم السلام) در مواجهه با غالیان

نحوه مواجهه اهل بیت­ علیهم اسلام با غالیان چنین به دست می‌آید که ائمه معصومین ­علیهم اسلام با هیچ‌یک از افراد جریان غلوّ، هیچ مناظره‌ای نداشتند. زیرا معتقد بودند که برای هر مناظره و گفت‌وگویی باید یک هدف عقلایی و نتیجه و هدایتی وجود داشته باشد.­

هادی رستگار مقدم گوهری [*]

مریم زارعی [**]

چکیده

در طول تاریخ موضوع غُلوّ همواره جریان داشته و این‌گونه نبوده که تنها در اسلام و برای مسلمانان ثابت بوده باشد، بلکه قبل از اسلام نیز مطرح بوده است. مسئله مورد پژوهش این است: آن‌گاه که غلو صورت می‌گیرد چه بازتابی در گفتار و رفتار فرد و یا افرادی که در مورد آنان غلو می‌شود، می‌توان مشاهده نمود؟ و اصولاً نحوه موضع‌گیری ائمه علیهم اسلام نسبت به غالیان چگونه بوده است؟ این پژوهش به دنبال شناسایی منطق رفتاری و نحوه برخورد حضرات ائمّه دین­علیهم اسلام در برابر ادّعاهای جریان غلو می‌باشد.

نحوه مواجهه اهل بیت­ علیهم اسلام با غالیان چنین به دست می‌آید که ائمه معصومین ­علیهم اسلام با هیچ‌یک از افراد جریان غلوّ، هیچ مناظره‌ای نداشتند. زیرا معتقد بودند که برای هر مناظره و گفت‌وگویی باید یک هدف عقلایی و نتیجه و هدایتی وجود داشته باشد، حال آن که غالیان نسبت به اعتقادات باطلشان تعصب می ورزیدند از سوی دیگر، حضرات ائمه افکار و اعتقاد صحیح را در مقابل افکار و اعتقادات ناصواب، بیان می‌داشتند. روشن است ایشان در این فرایند، اعتقادات غالیان را باطل اعلام نموده و از اعتقاد آنان ابراز انزجار می‌کردند و گاه آن‌ها را طرد و لعن و تکفیر کرده و گاهی هم دستور قتل آن‌ها را صادر می‌نمودند. بنا براین اساساً نمی‌توان غالیان را در زمره شیعیان و یا حتی مسلمانان واقعی قرار داد.

واژگان کلیدی:­غلو، غالیان، افراط‌گرایی، فرقه‌گرایی، هاشمیان، علویان.

[*]. دکتری فلسفه اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد و دانش آموخته خارج فقه و اصول.

[**]. دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد و دانش آموخته سطح سه حوزه‌ مشهد (نویسنده مسئول).

فایل ها برای دانلود

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان