یکشنبه, 01 مهر,1403

­

شنبه, 16 خرداد,1394

نســیمی از عـذاب بـرای تـربیـت ( سوره انبیاء آیه 46 )

نســیمی از عـذاب بـرای تـربیـت ( سوره انبیاء آیه 46 )

تربیت در قرآن­­­­­­­­­­­­­­­ به یاد استاد طاهائی رحمه الله­ علیها­­­­­­ مدرسه علمیه نرجس (علیهاالسلام)­ 94/03/19

قال الله العظیم :

وَ لَئِنْ مَسَّتْهُمْ نَفْحَه مِنْ عَذابِ رَبِّکَ لَیَقُولُنَّ یا وَیْلَنا إِنَّا کُنَّا ظالِمینَ (46/انبیاء)

اگر کمترین عذاب پروردگارت آنها را لمس کند فریادشان بلند می شود ای وای ما همگی ستمگر بودیم .

نســیمی از عـذاب بـرای تـربیـت


نکات مورد توجه آیه :

آیه فوق هشدار می دهد اگر افرادی با انذار و هشدار انبیاء به راه هدایت نیایند با شلاق عذاب بیدار خواهند شد. با پیش آمدن ساد ه ترین خطرها ، همه ی غرورهای ادعایی آنها در هم می شکند و وجدان های خفته بیدار شده و به ظلم و ستم خود اعتراف خواهند کرد.

نکته اول : افراد بی ایمان که حالت غرور و بی خبری آنها را فرا گرفته و در هنگام نعمت و آرامش هرگز خدا را بنده نیستند اگر گوشه ای کوچک و ناچیز ی از عذاب پروردگار دامنشان را بگیرد متوحش می شوند .

" وَ لَئِنْ مَسَّتْهُمْ نَفْحَه مِنْ عَذابِ رَبِّکَ ..."

به گفته مفسران واژه " نَفْحَه " به معنی چیزی کم یا نسیم ملایم می باشد .این واژه به معنای "دفعه"­ نیز به کار رفته است . این کلمه غالباً در نسیم های رحمت و نعمت به کار می رود ولی در مورد عذاب نیز استعمال شده است.

واژه "مس" نیز اشاره به ناچیزی و کمی دارد.

خلاصه اینکه قران کریم با تعبیر " لَئِنْ مَسَّتْهُمْ نفحه..."­ گویا می خواهد بگویدکوردلانی هستند که سالیان دراز سخنان پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم و منطق وحی را می شنوند.
و در آنها کمترین اثری نمی گذارد مگر آن زمان که تازیانه عذاب هر چند خفیف و مختصر ، برپشت آنها نواخته شود.­­­­

نکته دوم : مراد از عذاب­ درعبارت" نَفْحَه مِنْ عَذابِ رَبِّکَ ..." ممکن است. عذاب های دنیوی باشد که بر امم سابقه نازل می شد که اعتراف و باز گشت از گناه و پشیمانی فایده نداشت چنانچه در سوره یونس آیه ی 88 می فرماید:" فَلا یُؤْمِنُوا حَتَّى یَرَوُا الْعَذابَ الْأَلیمَ "­ایمان نیاورند تا آن که عذاب درد ناک را ببینند.

و ممکن است آثار وآستانه عذاب اخروی باشد که در حال احتضار بر اشخاص آشکار می شود چنانچه در سوره نساءآیه ی 18 می فرماید: " وَ لَیْسَتِ التَّوْبَه­ لِلَّذینَ یَعْمَلُونَ السَّیِّئاتِ حَتَّى إِذا حَضَرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْت..."

توبه(ی مقبول) نیست برای کسانی که پیوسته کارهای زشت مرتکب می شوند تا هرگاه که مرگ به سراغ یک شان بیاید ( آثارآن را مشاهده کند ) بگوید اکنون توبه کردم.
در روایات آمده است که در حال احتضار شخص جای خود را در بهشت یا جهنم می بیند، ملائکه رحمت و ملائکه عذاب را مشاهده می کند ، ملک الموت با صورت خوبی یا مهیبی می آید ، اهل سعادت را به راحتی قبض روح می کند مثل گلی که به دست او دهد تا بو کند . و اهل عذاب را سخت تر از آن که میخ آهنی در چشمش بکوبند و با قیچی گوشت بدنش را تکه تکه کند .­­

نکته سوم : اگر از کیفر ها و عذاب هایی که به وسیله آن تهدید شده اند کوچکترین چیزی به آنان برسد رام می شوند و به ستمکاری خود اقرار می کنند. " لَیَقُولُنَّ یا وَیْلَنا إِنَّا کُنَّا ظالِمینَ "

بنا بر تصریح قران کریم کسانی که نسبت به هشدار های انبیاء بی تفاوتند ظالم هستند.

این اقرار و اعتراف به گناه نشانه هشیاری و بیداری و پذیرش حق نیست بلکه چون دست آنها از همه جا کوتاه است و فریاد رسی ندارند می گویند: ای وای بر ما که عذاب آمد، همان عذاب هایی که به ما می گفتند و باور نمی کردیم و توجه نمی نمودیم. این مائیم که ظالم هستیم.

بنا بر نظر مفسران اقسام سه گانه ظلم در این جا احتمال داده شده است:
الف) ظلم به نفس­ بااین توضیح که ایمان نیاوردیم و دست از اعمال زشت خود بر نداشتیم .
ب)­ ظلم به غیر­ به این معنا که به انبیاء و اولیاءو مقربان و مومنین ظلم نمودیم .
ج)­ ظلم به خدا و دین حق با این توضیح که برای خداوند شریک قرار دادیم و پشت پا به کتابهای او و احکام الهی زدیم .

حاصل سخن این که اعتراف به اشتباه و ندامت و پشیمانی سودی به حال آنان ندارد و اگر طوفان عذاب فرو نشیند و آرامش بیابند باز هم همان راه و برنامه را ادامه می دهند .
­
در ادامه آیات نه تنها سخنی از تحول آنان به میان نیامده بلکه خداوند اشاره به حساب و جزای دقیق و عادلانه قیامت می کند" وَ نَضَعُ الْمَوازینَ الْقِسْطَ لِیَوْمِ الْقِیامَه " (انبیاء/47)
ما ترازو های عدل را در روز قیامت نصب می کنیم.

تا افراد بی ایمان و ستمگر بدانند به فرض که عذاب این دنیا دامانشان را نگیرد مجازات آخرت حتمی است و دقیقاً تمام اعمالشان مورد محاسبه قرار می گیرد.

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان