یکشنبه, 01 مهر,1403

­

ﺳﻪشنبه, 19 فروردین,1393

نقش ذکر در تربیت و رشد ( سوره حجر آیه 97،98 )

نقش ذکر در تربیت و رشد ( سوره حجر آیه 97،98 )

تربیت در قرآن ­ ­ ­ ­­ به یاد استاد طاهائی رحمه الله­ علیها ­­­­ مدرسه علمیه نرجس (علیهاالسلام) ­ ­ ­ ­ 93/01/19

قال الله العظیم :

*وَ لَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّكَ يَضيقُ صَدْرُكَ بِما يَقُولُونَ­­­

* فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَ كُنْ مِنَ السَّاجِدينَ­­­­ (حجر/ 97 و 98)

ما می دانیم سینه تو از آنچه آنها می گویند تنگ می شود (و تو را سخت ناراحت می کنند)
(برای دفع ناراحتی آنان) پروردگارت راتسبیح و حمد گوی، و از سجده کنندگان باش .

نقش ذکر در تربیت و رشد


نکات مورد توجه آیات:

بنابر آیات فوق خداوند آگاهی خود را از دلتنگی و اندوه پیامبر صلی الله علیه وآله از تبلیغات سوء واستهزاءهای مشرکان، به آن حضرت اعلان فرمود تا پیامبر را دلداری داده و سپس توصیه به تسبیح همراه با حمد و ستایش و سجده می نماید تا بدین وسیله نگرانی ها واندوه ها زدوده گشته و موجب تقویت روحیه پایداری و آرامش خاطر گردد.

نکته اول­ :

خدای متعال در کلام خود و به خصوص در سوره های ابتدای هجرت، نبی اکرم صلی الله علیه وآله را دلداری و تسلی داده است و این به خاطر صدمات زیادی است که آن بزرگوار در راه تبلیغ دین با آن مواجه شده است .پیامبران چون دیگر انسانها دربرابر ناملایمات متأثر می شوند . تبلیغات سوء واستهزای آزار دهنده حربه همیشگی مشرکان وکافران علیه اسلام بود و این مسأله نبی اکرم صلی الله علیه وآله را بسیار آزرده و اندوهگین می ساخت .خداوند می فرماید: ما می دانیم که سخنان آنها سینه ی تو را تنگ و ناراحت می سازد « وَ لَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّكَ يَضيقُ صَدْرُكَ بِما يَقُولُونَ­ »

­­نکته دوم :

رهبران الهی نیازمند به استمداد از پروردگار با ذکر و نماز در برابر مشکلات می باشند . بنابراین راه حل قرآن کریم برای زدودن آثار سخنان زشت و ناهنجار به پیامبر صلی الله علیه وآله این­ است که به تسبیح پروردگار بپرداز و در برابر ذات پاکش سجده کن.

«­ فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَ كُنْ مِنَ السَّاجِدينَ » چرا که­ تسبیح خداوند اولا اثرات بد گفتار آنها را از دل های مشتاقان الله می زداید و از آن گذشته به آنان­ نیرو و توان می بخشد، نور و صفا می دهد، روشنایی و جلا می آفریند و پیوند انسان را با خدا محکم کرده و اراده را نیرومند می سازد. در اثر تسبیح وحمد پروردگار روح آدمی از پرداختن به دنیا و مصائب­ آن منصرف می گردد

با این بیان روشن می شود که تسبیح و حمد خدا و سجده و عبادت در ازاله اندوه و سبک کردن مصیبت اثر دارد.­ به بیان دیگر خداوند به پیامبر صلی الله علیه وآله می گوید: باتوجه به خدای تعالی و حمد و تسبیح و خضوع در برابر او سبب می شودکه سینه ات باز گردد.تسبیح باید با حمد قرین باشد نظیر « سبحان ربی العظیم وبحمده »

شاید سّر اینکه خداوند هم باید تسبیح و تنزیه شود و هم مورد حمد و ستایش قرار گیرد این است که پروردگار با دادن کمال و اعطای نعمت، نقص ها وعیب ها را از دیگران می زداید پس خود از هر نیاز و عیب و نقصی منزه است.

­لازم به ذکراست : تسبیح خدا دو گونه است یکی آن که صفات زشت وعیوب را از او نفی کنیم و بگوییم خدا جاهل نیست ، ناتوان نیست ، ظالم نیست و ...

دیگر آن که او را به خوبی ها وفضائلش ستایش کنیم و با بیان کمالات او هرگونه نقص را از وجود پروردگار دور بدانیم مثلا بگوییم خدا عالم است و بر همه چیز قادر است .

نکته سوم:

­بعض از مفسران می گویند : درکنار هم آمدن تسبیح، حمد و سجده اشاره به نماز دارد و منظور از عبارت « وَ كُنْ مِنَ السَّاجِدينَ » دستور به نماز خواندن است؛ چنانچه در سوره بقره آیه153 آمده است:

« يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاه إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرينَ » ای کسانی که ایمان آورده اید از صبر و نماز یاری جویید زیرا خدا با صبر پیشه گان است .

و اگر از نماز با عنوان سجده یاد کرده است به خاطر این است که سجده افضل اجزاء نماز می باشد در این صورت مقصود از تسیبح و حمد ، گفتن سبحان الله و الحمد لله و امثال آن است .

لذا در روایات از ابن عباس آمده است: هنگامی که پیامبر صلی الله علیه وآله غمگین می شدند به نماز­ برمی خاستند­ و آثار این حزن و اندوه را در نماز از دل می شستند .

حاصل سخن اینکه: ذکر ویاد خدا ( اعم از تسبیح وحمد ) و نماز وعبادت باعث می شود که انسان در برابر مشکلات ناشکیبایی ننموده وبه رشد وتعالی دست یابد .

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان