یکشنبه, 01 مهر,1403

­

ﺳﻪشنبه, 04 اردیبهشت,1397

نقـش اعمـال صـالح وطالـح در رفتـار (سوره احزاب آیات31،32،34) 

نقـش اعمـال صـالح وطالـح در رفتـار (سوره احزاب آیات31،32،34) 

تربیت در قرآن­­­­­­­­­­ ­­­­­­­بیاداستاد طاهائی (رحمه الله) مدرسه علمیه نرجس علیها السلام ­ ­ ­ ­ ­97/02/04

­بِسم الّلهِ الرحمنِ الرحیم

قال الله العظیم:

يا نِساءَ النَّبِيِّ مَنْ يَأْتِ مِنْكُنَّ بِفاحِشَه مُبَيِّنَه يُضاعَفْ لَهَا الْعَذابُ ضِعْفَيْنِ ­ِوَ كانَ ذلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسيراً ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­

ای همسران پیامبر! هر کس از شما کار زشت (و گناهی)آشکار مرتکب شود عذابش دو چندان خواهد بود و این (کار) برای خدا آسان است.

وَ مَنْ يَقْنُتْ مِنْكُنَّ لِلَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تَعْمَلْ صالِحاً نُؤْتِها أَجْرَها مَرَّتَيْنِ وَ أَعْتَدْنا لَها رِزْقاً كَريماً

و هر کس از شما نیز که در برابر خدا و رسولش فروتنی کند پاداشش را دوچندان به او می‌دهیم و بهشت را که روزی ارزشمندی است برای او آماده ساختیم.

....وَ اذْكُرْنَ ما يُتْلى‏ في‏ بُيُوتِكُنَّ مِنْ آياتِ اللَّهِ وَ الْحِكْمَه إِنَّ اللَّهَ كانَ لَطيفاً خَبيراً ­­­­­­(31 .32 و34احزاب)

...و آنچه که از آیات خدا و حکمت در خانه هایتان تلاوت می‌شود یاد کنید همانا خداوند (نسبت به شما)دارای لطف و (از کارهای شما)آگاه است.

نقـش اعمـال صـالح وطالـح در رفتـار

نکات مورد توجه آیات :

عمل صالح زمینه را برای اعمال صالح دیگر فراهم می‌کند انسان به آسانی اعمال خیر را انجام می‌دهد و از اعمال شر و فتنه و بد منزجر می‌شود زیرا روح لطیف می‌شود و به طرف حسنات مایل شده و به آسانی کارخیر را انجام می دهد. چنانچه در آیات ذیل آمده است:

­فَاَمَّا مَنْ أَعْطى‏ وَ اتَّقى‏ * وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنى‏* فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرى‏ ­(لیل 5 تا 7)

آن کس که برای رضای خدا از مال خود بخشید وتقوا داشت * ووعده ی پروردگار را راست شمرد * بزودی برای او در اثر کارهای شایسته کار نیک را آسان می‌کنیم.

­همین قانون در مسئله گناه هم وجود دارد. گناه علاقه ­ومیل انسان را نسبت به اعمال صالح کم می‌کند و دست شخص را نسبت به گناهان دیگر بازتر نموده در نتیجه چرک و زنگار ­روی صفحه دل می‌گذارد.

این قانون مربی( پروردگار)است برای تربیت همه‌ی افراد و رسیدن به رشد و کمال و حتی در مورد نزدیک‌ترین افراد نسبت به پیامبرصلی الله علیه وآله اکرم نیز استثناء ندارد.

شخصی به امام سجاد علیه السلام گفت: إِنَّكُمْ‏ أَهْلُ‏ بَيْتٍ‏ مَغْفُورٌ لَكُمْ‏ قَالَ فَغَضِبَ وَ قَالَ نَحْنُ أَحْرَى أَنْ يَجْرِيَ فِينَا مَا أَجْرَى اللَّهُ فِي أَزْوَاجِ النَّبِيِّ... شما خانواده‌ای هستید که خداوند شما را مشمول آمرزش خود قرار داده.امام غضبناک شد و فرمودند: ما سزاوارتریم که آنچه را خدا درباره همسران پیامبر جاری کرده در مورد ما جاری شود.....­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­­

نکته اول: بخشی از آیات سوره احزاب به موقعیت زنان پیامبر صلی الله علیه وآله و مسئولیت سنگین آنها با عباراتی روشن پرداخته است.می‌فرماید:ای زنان پیامبر صلی الله علیه وآله ،هر کدام از شما گناه آشکار و معصیت فاحش انجام دهد عذاب او دو چندان خواهد بود.

"يا نِساءَ النَّبِيِّ مَنْ يَأْتِ مِنْكُنَّ بِفاحِشَه مُبَيِّنَه يُضاعَفْ لَهَا الْعَذابُ ضِعْفَيْنِ"

منظور از "فاحشه مبینه" گناهان آشکار است و می دانیم مفاسد گناهانی که از افراد با شخصیت سر می‌زند زمانی بیشتر خواهد بود که آشکارا باشد.

این زنان در خانه وحی و مرکز نبوت زندگی می‌کردند آگاهی آنها در زمینه مسایل اسلامی با توجه به تماس دائم با پیامبر خدا صلی الله علیه وآله از توده مردم بیشتر است. به علاوه دیگران از آنها سرمشق می‌گیرند بنا بر این گناهانشان در پیشگاه خدا عظیم‌تر است.

در انتها‌ی آیه می‌فرماید :این کار بر خدا آسان است. " وَ كانَ ذلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسيراً ­"

اشاره به این است که هر گز گمان نکنید ­مجازات کردن شما برای خداوند مشکلی دارد و ارتباطتان با پیامبر مانع از آن خواهد بود. آن گونه که در میان مردم معمول است که گناهان دوستان و نزدیکان خود را­ نادیده و کم اهمیت می‌گیرند.

نکته دوم: اما در نقطه مقابل هر کس از شما در برابر خدا و پیامبر صلی الله علیه و آله خضوع و اطا عت کند و عمل صالح بجا آورد، پاداش او را دو چندان خواهیم کرد." وَ مَنْ يَقْنُتْ مِنْكُنَّ لِلَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تَعْمَلْ -صالِحاً نُؤْتِها أَجْرَها مَرَّتَيْنِ... "

"یقنت" از ماده قنوت به معنی اطاعت توام با خضوع و ادب است.قرآن با این تعبیر به آنها گوشزد می‌کند که هم مطیع فرمان خدا و پیامبر صلی الله علیه وآله باشند و هم شرط ادب را کاملاًرعایت کنند.

نکته سوم: یکی از مهمترین وظایف همسران پیامبر صلی الله علیه و آله این است­ از ­فرصتی که در اختیار آنان برای آگاهی برحقایق قرار گرفته بهترین استفاده را بکنند.

می‌فرماید: آنچه را در خانه ها ی شما از آیات خداوند خوانده می‌شود یاد کنید."وَ اذْكُرْنَ ما يُتْلى‏ في‏ بُيُوتِكُنَّ مِنْ آياتِ اللَّهِ وَ الْحِكْمَه..."

ای زنان پیامبر صلی الله علیه و آله به خاطر داشته باشید و فراموش نکنید که ­وحی الهی در خانه شما نازل می‌شود.شما در مرکز و کانون نور قرآن هستید می توانید از آیاتی که در فضای خانه‌ی شما از زبان مبارک پیامبر صلی الله علیه و آله طنین افکن است به طور شایسته استفاده کنید و از تعلیمات و سخنان حضرتش بهره‌مند شوید.شما زنان پیامبر همواره در خاطرتان باشد تا از خط سیری که خدا برایتان معین کرده تجاوز نکنید . بعضی از مفسران می‌گویند مراداز ذکر شکر است ومعنای آیه این است که خدارا شکر کنید که شمارا درخانه هایی قرار داد که درآن قرآن وسنت خوانده می‌شود اما این نظر باتوجه به پایان آیه "إِنَّ اللَّهَ كانَ لَطيفاً خَبيراً" قابل قبول نیست.

­

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان