یکشنبه, 01 مهر,1403

­

ﺳﻪشنبه, 05 تیر,1397

نقـش تـربیتـی ذکـر کثـیر (2) (سوره احزاب، آیه 41تا 44)

نقـش تـربیتـی ذکـر کثـیر (2) (سوره احزاب، آیه 41تا 44)

تربیت در قرآن­­­­­­­­­­ ­­­­­­­­­­­­­­­­­بیاداستاد طاهائی (رحمه الله) مدرسه علمیه نرجس (علیها السلام) ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­97/04/05

بِسم الّلهِ الرحمنِ الرحیم

قال الله العظیم:

يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثيراً *وَ سَبِّحُوهُ بُكْرَه وَ أَصيلاً

هُوَ الَّذي يُصَلِّي عَلَيْكُمْ وَ مَلائِكَتُهُ لِيُخْرِجَكُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ كانَ بِالْمُؤْمِنينَ رَحيماً

او کسی است که برشما درود ورحمت می‌فرستد وفرشتگان او(برای شما تقاضای رحمت می‌کنند)تا شما را از ظلمات به سوی نور رهنمون گردد ، او نسبت به مؤمنان مهربان است.

­تَحِيَّتُهُمْ يَوْمَ يَلْقَوْنَهُ سَلامٌ وَ أَعَدَّ لَهُمْ أَجْراً كَريماً

تحیت آنان در روزی که اورا دیدار می کنند سلام است وبرای آنها پاداش پرارزشی فراهم ساخته است .­( 41تا 44احزاب)

نقـش تـربیتـی ذکـر کثـیر (2)

یکی از راههایی که برای نجات آدمی از نسیان وغفلت به آن سفارش شده ذکر کثیر است .

این برنامه‌ی زیبای الهی نور و روشنایی بر همه‌ی اعمال آدمی می‌افکند .اگر لذت وشیرینی یاد حق در انسان ظهورکند دراین صورت شخص حاجات ونیاز خودش را از یاد می‌برد زیرا نام ویاد حق جایگزین دعای او- شده،کار دعا را انجام می‌دهد.

درتوضیح بیشتر باید گفت:کسی که براثر اشتغال به یاد خدا وگوارایی آن نیاز و حاجت خود را از یاد می‌برد خدای سبحان آنها را برآورده وجبران می‌کند زیرا خداوند نیازهای انسان را می‌داند واز یاد نمی‌برد. "ما كانَ رَبُّكَ نَسِيًّا" این بهترین وصحیح ترین راه برای برآورده شدن حاجت‌هاست .

درخواست پیاپی از درگاه خداوند نشان عدم ظهور لذت یاد حق درانسان دعا کننده است . افراد عادی به -طور معمول درحال نیاز فقط دراندیشه حاجت خویش وچاره‌ی آن هستند. بدین رو از بسیاری امور غفلت می‌کنند. اما مشتاقان یاد خدا چنان لذت حق در جانشان است که حاجات خود را از یاد می‌برند.

**آثار وبرکات ذکر کثیر عبارت است از:

1-تفرج وبهره بردن از باغ های بهشت : در روایت آمده است هرکس بسیار خدا را یادکند خدا او را درسایه‌ی لطف خود دربهشت جای خواهد داد. ­

2- نجات از دوزخ ونفاق "مَن ذَکَر اللهَ کَثِیراً کُتِبَت لَهُ بِرائَتان بِراءَهٌ مِنَ النارِ وَبِراءَهٌ مِنَ النِفاق" هرکه ذکر خدا رابسیار کند برای او دو برائت نوشته می‌شود یکی برائت از آتش جهنم ویکی برائت از نفاق و دورویی

3-نجات از سرگردانی

أَ لَمْ تَرَ أَنَّهُمْ في‏ كُلِّ وادٍ يَهيمُونَ ... ذَكَرُوا اللَّهَ كَثيراً ­ ­ ­ ­ ­ ( شعراء 225 تا 227)

مگر ندیده‌اید که آنان در هر وادی گام می نهند و سرگردانند ... مگر اینکه خدارا بسیار یاد کنند

4- داخل شدن در گروه شیعیان امام صادق علیه السلام می‌فرمایند :" شِيعَتُنَا الَّذِينَ‏ إِذَا خَلَوْا ذَكَرُوا اللَّهَ كَثِيراً. شیعیان ما در خلوت بسیار یادخدا می کنند .

**مصادیق ذکر کثیر

صد مرتبه ذکر خدا گفتن در هرروز

هرگاه بنده پروردگارش رادر هرروز صد مرتبه یاد کند ذکر کثیر انجام داده است .

تسبیح حضرت زهرا سلام الله علیها

تسبیح­ حضرت زهرا سلام الله علیها از همان ذکر کثیری است که خدای سبحان می‌فرماید.

ذکر پنهان : کسی که خدارا در پنهان وخلوت یاد کند ذکر کثیر انجام داده است

مواظبت برنماز شب وتوصیه خانواده به آن

نکته اول : یکی از مهمترین نتایج ذکر وتسبیح مداوم صلوات الهی است .می‌فرماید : اوکسی است که برشما درود ورحمت می‌فرستد وفرشتگان او نیز برای شما تقاضای رحمت می‌کنند تا شما را از ظلمات جهل و-شرک وکفر بیرون آورد وبه سوی نور ایمان وعلم وتقوا رهنمون سازد "هُوَ الَّذي يُصَلِّي عَلَيْكُمْ وَ مَلائِكَتُه لِيُخْرِجَكُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ"

یصلی " از ماده " صلاه " دراینجا به معنی توجه وعنایت مخصوص است .این آیه بشارت بزرگ ونوید عظیمی برای مؤمنانی است که همواره به یاد خدا هستند چرا که می‌فرمایدآنها در سیر خود به سوی الله تنها نیستند بلکه همواره زیر پوشش رحمت خداوند و فرشتگان قرار دارند در سایه‌ی این رحمت پرده ی­­ ظلمت شکافته می شود ونور علم وحکمت وایمان وتقوا را بر قلب وجان آنها می‌پاشد. در پایان آیه می‌فرماید: "كانَ بِالْمُؤْمِنينَ رَحيماً"

این رحمت خاص خداست که مؤمنان را از ظلمات اوهام و شهوات و وساوس شیطانی بیرون می‌آورد و به نور یقین واطمینان و تسلط بر نفس رهنمون می‌گردد .

نکته دوم: در آیه آخر مقام مؤمنان وپاداش آنها را ترسیم می‌کند. می‌گوید: تحیت­ فرشتگان الهی به آنها در روز قیامت روزی که او را دیدار می کنند سلام است "تَحِيَّتُهُمْ يَوْمَ يَلْقَوْنَهُ سَلامٌ وَ أَعَدَّ لَهُمْ أَجْراً كَريماً"

این سلام نشانه‌ی سلامت از عذاب واز هر گونه درد ورنج و ناراحتی است. که از ورود به عالم برزخ برای مؤمنان آغاز می گردد ودر پایان کار برای آنها پاداش پر ارزشی فراهم شده است.

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­­

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان