یکشنبه, 01 مهر,1403

­

یکشنبه, 06 مرداد,1398

همایش مهدویت و جریان های نوپدید با تأکید بر احمد الحسن

 همایش مهدویت و جریان های نوپدید با تأکید بر احمد الحسن

همایش پژوهشی مهدویت و مدعیان دروغین با عنوان مهدویت و جریان­ های نوپدید با تأکید بر «احمدالحسن» با سخنرانی حجة الاسلام و المسلمین شهبازیان

­

­بخش پژوهش مؤسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس علیها السلام همایش پژوهشی مهدویت و مدعیان دروغین با عنوان مهدویت و جریان­های نوپدید با تأکید بر "احمدالحسن" را با سخنرانی حجة الاسلام و المسلمین شهبازیان (استاد حوزه و دارای مدرک سطح4 مهدویت) در روزهای شنبه و یکشنبه پنجم و ششم مرداد ماه از ساعت 8 الی 12 در جمع اساتید، طلاب، مبلغین، پژوهشگران و کادر اداری برگزار نمود.

این مدرس مهدویت ابتدا بحث خود را با آسیب شناسی مدعیان دروغین مهدویت آغاز نمود و گفت: برای شناخت فضای حاکم بر جریان‌های مهدویت ابتدا لازم است آسیب شناسی درون مذهبی و برون مذهب صورت گیرد. در آسیب شناسی فضای مهدویت با دو جریان روبرو هستیم: اول؛ جریان برون مذهبی که شامل 5 دسته: شرق پژوهان، پروتستان های بنیادگرا، وهابیت، بهائیت و عرفان های کاذب می شوند و دوم؛ جریان درون مذهبی که شامل 4 گروه: سکولارها، نافیان قیام، سهل اندیشان مهدوی (این گروه بسترسازان مدعیان دروغین هستند) و مدعیان دروغین هستند. که سهل اندیشان مهدوی و مدعیان دروغین محورهای اصلی این نشست می ­باشند.

این استاد حوزه که به تبلیغ در کشورهای مختلف نیز مشغول است به گونه شناسی مدعیان پرداخت و گفت: مدعیان دروغین شامل کسانی می شوند که ادعای امامت و مهدویت می‌کنند، یا ادعای نیابت خاص دارند، یا ادعای زمینه‌سازی ظهور دارند و یا کسانی که ادعای ارتباط با حضرت را دارند.

حجة الاسلام شهبازیان در ادامه به عوامل و اتفاقاتی که موجب گرایش افراد به مدعیان مهدویت می شود اشاره نمود و عوامل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، روان‌شناسی، متافیزیکی و... را در آن دخیل دانست.

وی مهمترین عامل فرهنگی گرایش به جریان انحرافی را استفاده و بهره گیری از جهل در آموزه ها و گزاره های دینی و عدم تحلیل مناسب پیرامون آن ها بیان کرد و راه حل مواجهه با ادعای مدعیان را مراجعه به مصدر اصلی نقل حدیث -که نیازمند منبع شناسی است- دانست.

در دومین جلسه این همایش نحوه برخورد و پاسخ گویی به مدعیان دروغین و وظیفه افراد در مواجهه با شبهات آنان بیان شد. استاد شهبازیان گفت: در شبهات مهدویت باید به مبانی مراجعه کرد؛ مبانی مهدویت در قرآن و روایات. آنچه مهم است وظایف ما در زمان غیبت است؛ چه وظایف علمی و چه اجتماعی. ما وظیفه شناخت نشانه های ظهور را نداریم. وظیفه ما تفقه در دین و فراهم کردن شرایط ظهور است.

ایشان در ادامه قاعده تحلیل در بحث فرقه ها را این گونه برشمرد: جریان شناسی فرقه و بیوگرافی مؤسس فرقه، شناسائی افراد و انشعابات فرقه، شناسائی ادله و روش بیان آن و شناسایی­ادعاها؛ که در تحلیل و رد اعاها باید به شناسایی تطورات و تناقضات پرداخت.

وی خاطر نشان کرد مدعیان دروغین بر خواب و استخاره بسیار تأکید دارند و باید به آن ها بقبولانیم که دین با خواب و استخاره تأیید نمی شود.

حاج آقای شهبازیان در پایان بیوگرافی احمدالحسن را بیان نمود و این­ فرقه را به طور کامل شرح داده و شیوه پاسخگویی به شبهات این فرقه را نیز توضیح داد.

روابط عمومی مؤسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس علیهاالسلام

­

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان