چهارشنبه, 26 اردیبهشت,1403

­

شنبه, 14 اردیبهشت,1398

وظایف روحانیون / در ماه مبارک رمضان آیت‌الله مظاهری

وظایف روحانیون / در ماه مبارک رمضان آیت‌الله مظاهری


وظایف ما روحانیون، یا شخصی است و یا صنفی و نوعی. راجع به وظایف شخصی این روایت شریف را همه ما باید در نظر داشته باشیم که پیغمبر اکرم‌ صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «الا إنّ فی ایام دهرکم نفحات ألا فتعرضوا لها»؛ نیسم‌های رحمت می‌وزد و حتماً می‌وزد و شما خود را در معرض این نسیم‌ها قرار بدهید. ماه مبارک رمضان یکی از آن ایامی است که برای خودسازی خیلی مؤثر است و ما باید خود را در معرض آن قرار دهیم و اگر مواظبت بکنیم، عالی می‌شود و انسان همان اواخر ماه مبارک روشنایی‌های دل را می‌بیند...­

روزه خواص

من یک تقاضا از شما طلبه‌ها دارم. معمولاً شما غیر عوام مردم هستید و چون از خواص هستید، لذا روزه خواص بگیرید و این‌طور نباشد که فقط از مبطلاتی که در رساله نوشته شده پرهیز شود. این انصاف نیست که یک طلبه در ماه مبارک رمضان غیبت کند! یک طلبه در بین مردم بنشیند و غیبت گوش کند. این ظلم به امام زمان‌­عجل الله و روحانیت است و مقدم بر همه چیز، ظلم به خودش است. از الآن تصمیم بگیریم که روزه ما اگر اخص الخواص نباشد، حداقل روزه خواص باشد.

­

­شرایط روزه خواص

اگر در ماه مبارک رمضان نماز شب نخوانید، ظلم است. این جمله امام زمان‌­عجل الله را فراموش نکنید که فرموده‌اند: ننگ است برای طلبه که نماز شب نخواند. چهل تا نماز شب در زندگی انسان خیلی تأثیر دارد.

در ماه مبارک خیلی قرآن بخوانید؛ حالا اگر هر سه روز نمی‌شود یک ختم قرآن داشته باشید، هر ده روز اقلاً بشود و نگویید کار دارم، این‌ها توجیه نادرستی است. اگر در خواندن قرآن خسته شویم این دلیل بر قساوت است. کلام القرآن یعنی کلام الله؛ و این‌که از کلام الهی خسته می‌شویم نشان می‌دهد که سنخیت برقرار نیست ولذا این دلیل بر بدبختی‌ماست.

دعا خواندن در ماه رمضان، باید پررنگ‌تر باشد. تمام اسرار در این دعاها هست. همین دعای ابوحمزه را که وقتی دقت کنیم آن را یک کتاب اخلاقی می‌یابیم. ما باید از خواندن این دعاها لذت ببریم.

علمای اخلاق و آن‌هایی که به جایی رسیدند به خواندن دعا و قرائت قرآن، خیلی سفارش می‌کنند که یکی کلام صاعد است و دیگری کلام نازل.

­

­رابطه با مردم

در اسلام فقط مسئله ارتباط با خدا مطرح نیست، بلکه رابطه با مردم هم دارد. غالب شما رابطه‌تان با مردم همین نماز جماعت و منبرتان است و بالاترین خدمت به خلق خدا هم همین است. رمز موفقیت شما در مسیر ارتباط با مردم، اخلاص شماست و قصد قربت را فراموش نکنید. مسجد بروید برای خدا، نماز جماعت فقط برای خدا؛ حالا یک نفر، پشت سر شما باشد یا یک هزار نفر که باید برای شما فرقی نکند.

­

­آفات تبلیغ

در ایام تبلیغ شرایطی به‌وجود می‌آید که طلبه در میان مردم قرار می‌گیرد. در چنین شرایطی طلبه باید بداند که هم‌سو شدن با مرید و مخاطبین خیلی ضرر دارد. معمولاً در این جلساتی که حتی ما طلبه‌ها در آن هستیم، مردم غیبت می‌کنند؛ یعنی سفره مرده‌خوری پهن می‌شود. بنابراین تقاضا دارم که جلوی غیبت را بگیرید، مشکل هم است و افراد ناراحت می‌شوند، ولی چاره‌ای نیست، دین این‌طور از ما می‌خواهد.

اصلاً معنا ندارد که ما مجلس را به‌دست دیگران بدهیم، همین‌طور که منبر را ما کنترل می‌کنیم، جلسه را هم باید کنترل کنیم. به محض این‌که شخص می‌خواهد غیبت کند یا حرف‌های بیهوده و عبث بگوید، موضوع را عوض کنید. اگر کنترل نکنید، او غیبت می‌کند و گناهش در نامه اعمال شما نوشته می‌شود.

­

­رفاقت بین مبلغین

بیایید روحانیت را نکوبید، دیگران را نکوبید و بدانید که این حرف‌ها مورد رضایت امام زمان‌­عجل الله نیست، با این حرف‌ها، در وهله اول روحانیت را می‌کوبی که البته به چیزهای دیگر هم می‌رسد. خط و خط‌بازی سیاسی را کنار بگذارید و بدانید که مردم روی کار و حرف‌­ما حساب می‌کنند و متوجه هستند.

همه ما اهل علم هستیم و دو تا طلبه که آمده‌اند یک مسجدی را اداره کنند، یک دهی را اداره کنند،‌­باید با هم رفیق و دوست باشند. این روزگار می‌گذرد و بزرگی و عظمت بخشی، از آن خداست که فرمود: «تؤتی الملک مَن تشاء و تنزع الملک ممن تشاء و تعزّ من تشاء و تذلّ من تشاء بیدک الخیر».­(آل‌عمران/26)

ان‌شاءالله در ماه مبارک رمضان انس‌تان با خدا بیشتر بشود.

تهیه و تنظیم: علی‌اکبر بخشی

برگرفته از سایت: افق حوزه،­درس اخلاق شماره 588


­

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان