یکشنبه, 01 مهر,1403

­

ﺳﻪشنبه, 01 مهر,1393

ویژگی برجسته تربیت یافتگان (اصحاب کهف) ( سوره کهف آیه 7 ، 9 ، 10 )

ویژگی برجسته تربیت یافتگان (اصحاب کهف) ( سوره کهف آیه 7 ، 9 ، 10 )

تربیت در قرآن­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ به یاد استاد طاهائی رحمه الله علیها­­­­­­­­­­­­­­­­ مدرسه علمیه نرجس (علیهاالسلام)­­ 93/07/01

قال الله العظیم:

­وإِنَّا جَعَلْنا ما عَلَى الْأَرْضِ زینَه لَها لِنَبْلُوَهُمْ أَیُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­

ما آنچه را روی زمین است زینت آن قرار دادیم ،تا آنها را بیازمائیم کدامینشان بهتر عمل می کنند.
أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحابَ الْکَهْفِ وَ الرَّقیمِ کانُوا مِنْ آیاتِنا عَجَباً­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­
آیا گمان کردی اصحاب کهف ورقیم از آیات عجیب ما بودند.
إِذْ أَوَى الْفِتْیَه إِلَى الْکَهْفِ فَقالُوا رَبَّنا آتِنا مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَه وَ هَیِّئْ لَنا مِنْ أَمْرِنا رَشَداً­­­­­
زمانی را به خاطر بیاور که این گروه جوانان به غار پناه بردند و گفتند پروردگارا ما را از سوی خودت رحمتی عطا کن و راه نجاتی برای ما فراهم ساز.( کهف آیات 7 9و10)


ویژگی برجسته تربیت یافتگان (اصحاب کهف)

عدم توجه به­ زینتهای دنیا

نکات مورد توجه آیات :

ماجرای اصحاب کهف بعد از زمان حضرت عیسی علیه السلام و قبل از بعثت پیامبر اسلام صلی علیه و آله بوده است . هدف از بیان زندگی آنها بهره گیری از حقایق و عبرت های تاریخ و استفاده تربیتی است.

بررسی سیره عملی­ آنان در جهت تربیت و رشد بسیار موٍثر است.­ در این بخش ،دو ویژگی مهم این افراد (عدم وابستگی و دلبستگی به دنیا و زینتهای آن ) معرفی می شود.

نکته اول : همه ی آنچه روی زمین است ،باغها ،گل ها،­ میوه ها ، حیوانات ، آبها ، معادن، رنگ ها ، بوها، زینت زمین است" إِنَّا جَعَلْنا ما عَلَى الْأَرْضِ زینَه لَها"

گویا آیه شریفه می فرماید: جهانی پر زرق وبرق ساختیم که هر گوشه ای از آن دل می برد دیدگان مان را به خود مشغول می دارد و انگیزه های مختلف را در درون آدمی بیدار می کند ،تا در کشاکش این انگیزه ها و درخشش این زرق وبرقها انسان بر کرسی آزمایش قرار گیرد و میزان قدرت ایمان و نیروی اراده و معنویت و فضیلت خود را به نمایش گذارد. لذا بلا فاصله می فرماید:
تا آنها را بیازمائیم کدامینشان بهتر عمل می کنند؟" لِنَبْلُوَهُمْ أَیُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً"

آری با زینت های زمین همه آزمایش می شوند تا معلوم شود چه کسی فریفته شده و خود را می فروشد وچه کسی با برخورد کریمانه زینت ها را مقدمه ی ایمان وعمل صالح قرار می دهد .

چنانچه اصحاب کهف این گونه بودند .

نکته دوم­: گروهی از جوانان با ایمان که در یک زندگی پر زرق وبرق ،در میان انواع ناز و نعمت به سر می بردند برای حفظعقیده خود و مبارزه با طاغوت عصر خویش به همه اینها پشت پا زدند و به غار ی از کوه که از همه چیز تهی بود پناه بردند .

خداوند در ابتدا به طور اجمال به پیامبر صلی علیه و آله می فرماید :آیا گمان کردی اصحاب کهف و رقیم از آیات عجیب ما بودند.

"امْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحابَ الْکَهْفِ وَ الرَّقیمِ کانُوا مِنْ آیاتِنا عَجَباً "

ای پیامبر و امت پیامبر ما آیات عجیب تر از اصحاب کهف داریم که هر کدام نمونه ای از قدرت و عظمت در آفرینش هستند.

مانند روئیدن انواع نباتات ،آفرینش انواع حیوانات و پرندگان ،عجایب دریاها ، و معجزات و.که هر کدام از این مواردنشانه ای از عظمت وقدرت پروردگار بوده وجای تعجب وشگفتی دارد .
­
رقیم به معنی کتاب یالوحه و نامه ای است که چیزی در آن نوشته باشد. گفته اند این نام دیگری برای اصحاب کهف است زیرا نام آنها بر روی سنگ یا مس نوشته و به در غار نصب شده بود.برخی گفته اند رقیم نام سرزمین و یا کوهی است که غار در آن قرار دارد.
برخی احتمال داده اند که اصحاب رقیم گروهی غیر از اصحاب کهف باشند ولی به نظر صحیح نیست و با ظاهر­آیه نمی سازد زیرا بعد از ذکر آن فقط یک داستان را در میان آورده است.
نکته سوم : اصحاب کهف از­ تمام زینتهای دنیا و امکانات زندگی برای حفظ دین چشم پوشیده و به غار پناهنده شدند."­ إِذْ أَوَى الْفِتْیَه إِلَى الْکَهْفِ"

"آوی" به معنی ماوی گرفتن و جا گیر شدن و برگشتن است البته نه هر برگشتی ، بلکه برگشتن انسان و یا حیوان به محل اقامت و زندگیش تا در آنجا دوباره استقرار یابد.

" فتیه" جمع "­ فتی" ست که برای جوان و خادم به کار می رود.

امام صادق علیه السلام فرمودند : " فتی" به انسان با ایمان گفته می شود .زیرا خداوند آنان را با آنکه سالمند بودند به سبب ایمانشان "فتی"­ معرفی کرده است.

این افراد برای فرار از فشار و خفقان حکومت بت پرست به غار پناهنده شدند ولی می دیدند که این هم مشکل آن ها را حل نمی کند .لذا هنگامی که دستشان از همه جا قطع شده بود گفتند :بارالها مارا از رحمت خود بهره مند ساز "­ قالُوا رَبَّنا آتِنا مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَه وَ هَیِّئْ لَنا مِنْ أَمْرِنا رَشَداً"
قید { مِنْ لَدُنْکَ }اشاره به این است که در دعایشان معرفت خاصی نهفته است. که رحمتی ویژه را خواستارندو الا نظیر این آیه قرآن می گفتند:­ ربنا آتنا فی الدنیا حسنه......

در جمله: وَ هَیِّئْ لَنا مِنْ أَمْرِنا رَشَداً.....

از خداوندتقاضا می نمایند که راه نجاتی برای ما فراهم ساز...کلمههَیِّئْ " از ماده تهیه به معنای آماده کردن است "رَشَد"­ به معنای رشد ،نجات در رضای الهی آمده است.

آنان تقاضا کردند که خداوند ایشان را از تنگنا برهاند و به رضایت و خشنودی خودش نزدیک سازد. اما آیا دعایشان مستجاب شد؟

­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­
ادامه دارد

2 نظر در مطلب "ویژگی برجسته تربیت یافتگان (اصحاب کهف) ( سوره کهف آیه 7 ، 9 ، 10 )" ثبت شده است

1397/12/02 12:53 ق.ظ

سلام.بسیار مفید وارزنده است .
لطفا ادامه مطلب روبا ذکر منابع قرار دهید.


طوسی

1398/01/19 05:51 ب.ظ

سلام علیکم. منابع آن از قرآن و و تفسیر المیزان، تفسیر نور، تفسیر جامع و ... می باشد

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان