ﺳﻪشنبه, 25 اردیبهشت,1403

­

جمعه, 09 بهمن,1394

پژوهشکده در یک نگاه

پژوهشکده در یک نگاه

موسسه علمی و تحقیقی مکتب نرجس (علیها سلام) با توفیقات الهی و توجهات حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه) توسط خانم فاطمه سید خاموشی (علیها الرحمه) (مشهور به طاهایی) در سال 1345 تاسیس شد.

موسسه علمی و تحقیقی مکتب نرجس (علیها سلام) با توفیقات الهی و توجهات حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه) توسط خانم فاطمه سید خاموشی (علیها الرحمه) (مشهور به طاهایی) در سال 1345 تاسیس شد. این موسسه آغازگر یک فعالیت فرهنگی نو در حوزه های علمیه خواهران بوده و به منظور گسترش معارف دینی و تربیت طلبه، مدارس بسیاری را در سطح کشور پایه گذاری نموده است . در حال حاضر این موسسه، با مدیریت سرکار خانم سیده منور شایسته خوی و همکاری نیروهای مخلص و کارآمد، هماهنگ با برنامه های آموزشی مدارس علمیه سراسر کشور و مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان با اهداف کلی زیر فعالیت می نماید. تبیین مبانی اعتقادی اسلام، تعمیق باورهای دینی، ترویج مکارم اخلاقی و گسترش فرهنگ اصیل تشیع . تربیت بانوان اندیشمند، متخصص، آگاه به معارف اسلامی و کارآمد جهت اعتلا به اندیشه و تفکر اسلامی در سطح ملی و بین الملل. پرورش مبلغان توانمند در هدایتگری فکری و عقیدتی مردم و پاسخگویی به نیازهای عصر و نسل . ارائه الگوهای وارسته اخلاقی و معنوی، دارای بصیرت دینی، برخورد از روحیه فرهنگ ساز و پایبند بر عفاف انسانی در عرصه مشارکت اجتماعی و سیاسی.

فعالیت های پژوهشی:

در این مجموعه روزانه حدود 50 نفر از طلاب، محققان و دانشجویان در زمینه های مختلف موضوع شناسی، منبع شناسی، طرح نامه نویسی، تحلیل محتوا و... راهنمایی می گردند که گروه های پژوهشی دارای تحصیلات حوزوی سطح 3، درس خارج و دکترا این وظایف را عهده دار می باشند.
نمایه زنی و فهرست نویسی نشریات علوم اسلامی از جمله وظایف هیأت علمی است که در حال حاضر بیش از 23 هزار مقاله نمایه شده، در اختیار محققان به صورت تحت وب قابلیت دسترسی برای پژوهشگران را دارد و به آدرس (www.namayenarjes.com ) جهت استفاده در اختیار عموم قرار گرفته است و تنها نمایه رایگان در فضای مجازی برای محققان است.
تولیدات علمی اساتید و محققان این موسسه در قالب کتاب، مقالات علمی و ترجمه بوده و آرشیو تحقیقات به اضافه پایان نامه های سطح دو و سطح سه، قریب به 1000 عنوان می باشد که قابل استفاده محققان است.
از دیگر تولیدات علمی این موسسه، انتشار نشریه شمیم نرجس از سال 1361 و گرفتن مجوز انتشار از سال 1382 می باشد. این فصلنامه شامل مقالاتی در موضوعات اجتماعی، اعتقادی، ادبی و ... می باشد .
همچنین وب سایت شمیم نرجس علیها السلام در اختیار مخاطبان به آدرس (www.shamimenarjes.com) می باشد.
انتشار دو فصلنامه تخصصی مطالعات اسلامی میراث طاها از سال 1392 از دیگر فعالیت های علمی این موسسه می باشد؛ که تاکنون چندین پیش شماره آن به چاپ رسیده است.

امکانات و خدمات پژوهشی:

1- کتابخانه و سالن مطالعه: موجودی بالغ بر 31000 نسخه کتاب (19839 عنوان) در موضوعات (کلیات، فلسفه و روان شناسی و دین اسلام شامل: تاریخ ، سرگذشت نامه ها، قرآن، علوم قرآنی، تفسیر، حدیث، فقه و اصول، کلام و عقاید، زنان ، اخلاق اسلامی ، عرفان و تصوف و ... ) قفسه باز، جستجو از طریق رایانه، خدمات مرجع،کتابشناسی و امانت، نرم افزار تحت وب نوسا (سیمرغ) و قابلیت دسترسی به منابع از طریق اینترنت و نیز ارائه خدمات سرویس امانت به صورت online
2-کتابخانه الکترونیک: کتابخانه الکترونیک مدرسه علمیه نرجس علیها السلام در سال 1389 با هدف بکارگیری فناوری دیجیتال در نشر و اشاعه فرهنگ غنی اسلامی تاسیس شده است.در این بخش، حدود 100 عنوان نرم افزار تخصصی علوم اسلامی از جمله مکتبه شامله و مکتبه اهل بیت جامع الاحادیث 3.5، جامع التفاسیر 2.5، جامع فقه اهل بیت، نور السیره 2، جامع اصول الفقه، نور الفقاهه 3 و ... موجود می باشد.
3- آرشیو سمعی و بصری: تعداد بالغ بر 4000 عدد نرم افزار و سی دی با موضوعات آموزشی، سخنرانی، درسی و ... (در قالب نوار کاست، نوار ویدئو، سی دی و ...)
4- خدمات رایانه ای: از جمله :کافی نت، تایپ، پرینت، رایت، اسکن، تکثیر و ...
5- وب سایت نرجس www.m-narjes.org : شامل قسمت های متنوع خبری، پژوهشی (مقالات، پایان-نامه ها و ...) آموزشی، مشاوره و ... که از سال 1384 شروع به کار نموده است.
6- وب سایت و پایگاه اینترنتی یادواره استاد طاهایی : www.tahaie.ir شامل آشنایی با زندگی و آثار استاد طاهایی (اعلی الله مقامها) و ... که از سال 1389 فعال شده است.

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان