شنبه, 31 شهریور,1403

­

چهارشنبه, 19 بهمن,1401

گزارش سیزدهمین کنگره بانوان فاضله ی هم عصر استاد طاهایی(اعلی الله مقامها)

گزارش سیزدهمین کنگره بانوان فاضله ی هم عصر استاد طاهایی(اعلی الله مقامها)

­


برگزاری سیزدهمین کنگره بانوی بافضیلت­
سیزدهمین کنگره بانوی بافضیلت روز چهارشنبه 19 بهمن ماه در مکتب نرجس(س) برگزار گردید.
در این کنگره که با محوریت الگوی سوم ونقش مادری و با موضوع درآمدی بر سیره بانوی بافضیلت خانم میدامادی مادر مقام معظم رهبری برگزار شد جمعی از اساتید و طلاب حوزه و عموم بانوان حضور داشتند.
دراین همایش ابتدا خانم شایسته خو(مدیر مکتب نرجس(س)) ضمن تبریک ایام الله دهه فجر و تقارن آن با ماه رجب گفت: در ورود به پنجمین سال از گام دوم انقلاب هستیم .هدف از تشکیل حکومت اسلامی انسان سازی است و زن نیز انسان ساز است ، لذا نقش کلیدی و حساس زنان در حکومت اسلامی متعین است و مسلما آن زنی می تواند انسان سازی کند که از الگوی سوم زن برخاسته باشد. چنین نشست ها و برنامه هایی در جهت تبیین جایگاه و شخصیت زن با رویکرد الگوی سوم و طراز انقلاب اسلامی ضرورت می نماید تا نسل امروز که مواجه است با انواع هجمه ها و عداوتهای دشمنان مسیر خود را بیابد و در آن گام های استوار بردارد و استوانه ای باشد برای تشکیل تمدن اسلامی و مهیا کردن فضا برای ظهور حضرت ولی عصر(عج).
وی افزود: الگوی سوم زن از جمله ابداعات حکیمانه رهبر انقلاب است.زن در تعریف غالبا شرقی همچون عنصری است در حاشیه و بی نقش در تاریخ سازی و در تعریف­ غالبا غربی موجودی است که جنسیت او بر انسانیتش می چربد و ابزار جنسی برای مردان و در خدمت سرمایه داری است. شاخص های زن طراز انقلاب اسلامی دل آرام مرد بودن و مایه آرامش زندگی،حافظ فطرت و اصالت زن، حرکت به سمت آرمان گرایی است ، رشد گوهر انسانی و معنوی به دستان اوست در جهان الگو، مسئولیت پذیر و تکلیف مدار است، در میادین علمی اجتماعی و فرهنگی حاضر و ظاهر است ، مربی و پرورش دهنده انسان های والا و تبدیل کننده خانواده به جایگاه عروج معنوی است. رفتار مناسب با خلقت و عواطف زنانه دارد ، خویشتن دار است و از تجملات به دور­ است. به احساسات بی بنیاد و ریشه تسلیم نمی شود و از علم وآگاهی و معرفت بهره مند است و هویت زنانه اش را حفظ می کند، اسوه استقامت است در حفظ خانواده ،عفیف ومتقی و ایثارگر است.
زن الگوی سوم از فرهنگ غرب دور است و در میادین عمل پیشتاز است .آگاهانه در مبارزات شرکت­ میکند و از علم شهدا حفاظت می کند. از سنن و فرهنگ غرب و تفاخر دور است. سرباز خط مقدم انقلاب است، سازنده و آگاه به مسایل سیاسی است.
در الگوی سوم زن قرار نیست جای زن و مرد عوض شود ، زن در نزاع با مرد نیست ، زن دوشادوش مردان در جهت دهی و پیشبرد احکام نظام اسلامی گام های موثر و محکم و متقن و استوار بر میدارد.
در ادامه مراسم خانم دکتر علاسوند به ایراد سخنرانی با موضوع الگوی سوم زن پرداخت و گفت: قبل از بحث از ارکان الگوی سوم باید بگوییم ما به ابر زن اعتقاد نداریم و نمی خواهیم قهرمان های خودمان را با توان های استثنایی معرفی کنیم­ و بگوییم نتیجه هوش مصنوعی و تکنو لوژی است .بلکه از خلال رفت و آمد انسان آگاه با شرایطی که درآن زندگی می کندبه یک سری قهرمان ها رسیده ایم.همه دنیا حاج قاسم سلیمانی را قهرمان می داند اگر کسی بخواهد از ایشان به عنوان الگوی تمام عیار برای بهره برداری نام ببرد از سردار 60 ساله سخن بگوید مردم نمی توانند همزاد پنداری کنند اما وقتی دستنوشته هایش را می خوانیم با جلوه ای از ایشان آشنا می شویم که فرآیند قهرمان شدنش را طوری بیان می کند که اگر هر آدمی آن را بخواند می گوید من می توانم مثل او شوم.ایشان یک شخصیت ماورایی نیست .
ما هیچ وقت نباید تک ساحتی و تک مدلی به الگوی زن مسلمان نگاه کنیم .الگوی سوم زن یک الگوی مفهومی است که باید با مفاهیم آن خودمان را تراز کنیم با هر مقدار که درچاچوب زندگی ما می گنجد.رهبری در صحبت از الگوی زن در مورد سلبیات آن صحبت کردند، دفع مفسده از جلب منفعت مهم تر است. کسی که تقوای سلبی عالی دارد به لحاظ رتبه مقدم است. تقدم و تاخر زمانی هم ندارد. تعفن انجام گناه مانع عبودیت است. الگوی سوم زن سنتی نیست یعنی زنی نیست که سرش تنها به رفت و روب گرم است و فهم و بصیرت و عمل بهنگام ندارد. همه انبیا هم به دنبال این بودند که زن این گونه نباشد. حضرت فاطمه زهرا(س) در پاسخ زنانی که به عیادت ایشان پس از بیماری آمده بودند در مورد تحلیل رفتار همسرانشان و بیان منافع حکومت معصومانه و آینده نگری نسبت به جامعه ای که ولایت را رها کرده است پرداختند.این که سطح زن از حالت سنتی بیاید بالا اولین هدف برای رشد جامعه است.این زن برای فرهیختگی ارزش قایل است اما زن غربی هم نیست زیرا المان های زن غربی با بی عفتی ، هنجار گسیختگی، فروگزاری از ازدواج و فرزند آوری و با نگاه به مادیگرایی در حوزه امور اجتماعی همراه است.این که ما زن غربی نیستیم را سطحی نبینیم زیرا زن غربی نگرش های مادی گرانه اش بلاهای بسیاری برسرش آورده است.

دکتر علاسوند عنوان داشت: در عرصه هایی تلاش می کنیم که الگوی زن سوم باشیم که بخش بزرگی از رفع موانع آن بر عهده حاکمیت است. گاهی به زن انقلابی طوری عذاب وجدان می دهند که باعث خانه نشین شدنش می شود. حال اگر کسی انتخاب کرد که سنتی و غربی نباشد پس باید چگونه باشد، یا در واقع ایجابیات الگوی سوم چیست؟حضرت فاطمه (س) اگر فقط فصل بندگی ایشان در مناسک را بگوییم گمان می کنید صحبت از راهبه ای است که بی مسئولیت دیگر تنها کارش عبادت بوده است، اگر فصل زوجیت ایشان را بگوییم فکر می کنی شاهزاده ای بوده است که تنها به زوج خود عشق می ورزیده است، اگر از مادری اش بگوییم هم به نظر می آید که مادر شوهر مرده ای بوده که تمام وجودش را صرف بچه ها کرده است. در خصوص کنشگری ایشان هم اگر صحبت شود در امور اجتماعی و مواسات و پاسخگویی به سوالات مردم و تاکتیک های سیاسی و... فکر می کنید متخصص علوم اجتماعی است که با این همه فرهیختگی دارد فعالیت می کند.ایشان رنج چند وجهی انسان بودن را در یک بدن عنصری تحمل می کند. رنج بارداری ایشان از همه بیشتر بوده است زیرا از لحظه اول سرانجام فرزندش را می داند. انقدر عاشق خداست که می گوید هیچ چیز به اندازه قرآن خواندن به من آرامش نمی دهد. خیلی از چیزهایی که زن ها را می شکند مربوط به قدر نشناسی مردان دوروبر ایشان است، حضرت چون در خانواده مرد سالار نبودند به لحاظ روحی در رنج نبودند.
در ایجابیات الگوی سوم رهبر می فرمایند خانه داری به مفهوم خانه را داشتن است ، مادری غنی سازی روابط اجتماعی است و اصلاح رابطه دیگران است بچه ها را با پدر دوست تر می کند و هوای خانه را دارد.
بهره برداری از وجود حضرت زهرا(س) یعنی چند وجهی های الگو را بتوانیم امروزی کنیم. به زن ها بگوییم که پا به پای بچه هایشان جلو بروند از فضای مجازی و و تهدیدات مواد مخدر باخبر باشند و مادری که از این ها سر درنیاورد نمی تواند بچه اش را در دنیای امروز تربیت کند.برای روشنگری جوان امروزی باید موفقیت ها را به تصویر بکشد و تنها با گفتن جمله ها نمی شود .
گفتنی است در این مراسم خانم پورحسینی و آقای لولاچیان نیز ایراد سخنرانی نمودند و در پایلان از دو جلد کتاب رونمایی شد و از رتبه های برتر مقالات تقدیر به عمل آمد.­
روابط عمومی مکتب نرجس(س)

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان